Narzędzia marketingu mix

Dla wielu firm i przedsiębiorstw samo promowanie produktu oznacza wiele szeroko zakrojonych działań o sporej różnorodności. Zazwyczaj jeden rodzaj reklamy gdzieś na etapie końcowym nie jest wystarczający. Dlatego też wcielone w życie zostają kampanie określane jako marketing mix, gdzie wykorzystuje się wiele elementów i strategii marketingowych po to, aby produkt rozpowszechnić, wygodnie dostarczyć klientowi i zaprezentować, a w efekcie- szybciej sprzedać.

Co może w sobie zawierać marketing mix?

W skład takiej kompozycji marketingowej, gdzie mamy do czynienia z różnymi rodzajami promocji, w pierwszej kolejności może wchodzić troska o sam produkt. Jak widać, działania marketingowe zaczynają się więc już na bardzo wczesnym etapie, kiedy mamy jeszcze wpływ na to, jak produkt będzie działał, jakie będzie miał właściwości, a także opakowanie. Bardzo często wygląd takiego produktu jest wielokrotnie analizowany i poddawany testom konsumenckim, bo dzięki temu możemy sprawdzić, czy faktycznie zaproponowane opakowanie przypadnie do gustu klientom. Nie ma co ukrywać, że bardzo wiele osób kupuje produkt wzrokowo, a więc niekoniecznie dlatego, że znają jego skład czy też sposób działania- po prostu zaprezentowany sposób podania towaru jest tak atrakcyjny, że chce się go mieć.

Kolejnym ważnym aspektem jest to, gdzie i jak można produkt kupić. Tutaj z jednej strony pojawia się problem z dostosowaniem ceny- najniższej, pośredniej, a może najwyższej? Czy na dany produkt będzie można otrzymać rabat, czy przewidujemy jakieś promocje sezonowe czy bony lojalnościowe? A może planujemy kampanię, w której będziemy rozdawać bezpłatne próbki? Strategia dostosowywania cen jest ważna, gdyż oznacza rentowność produkcji, a także reguluje popyt na dany towar. Obok cen, równie ważna jest dystrybucja. W jaki sposób sprzedawać produkt? Czy dystrybuować go tylko poprzez sprzedaż internetową, a może umieścić go w marketach, a także mniejszych butikach? A może lepszym pomysłem będzie reklamowanie produktu jako tak specjalistycznego, że można nabyć go jedynie w aptekach? To również szereg decyzji, które wpłyną na to, jak produkt będzie postrzegany, a także na to, do jakich odbiorców trafi.

W końcu, tak naprawdę ostatnim etapem są typowe, dobrze znane większości kampanie reklamowe, czyli coś, co tak naprawdę jest najbardziej zewnętrze w stosunku do samego produktu. Tutaj zastanawiamy się nad billboardami w przestrzeni miejskiej, nad ulotkami, a może nad samą stroną internetową oraz nad marketingiem internetowym. Taka kampania często jest połączona z kampanią PR, gdzie obok ukierunkowania na zwiększenie sprzedaży pracujemy też nad tym, jak postrzegany jest produkt, a także firma. Coraz częściej mówi się nawet o tym, że ludzie znacznie częściej chcą kupować wartości, jakie niesie ze sobą marka i produkt, a także chcą kupować rzeczy, które odpowiadają na dane potrzeby. Niejednokrotnie lepiej sprzedają się rzeczy, co do których jasno jest zasugerowane jak ich użycia i jacy będą sami konsumenci w sytuacji, kiedy ich użyją- młodzi, piękni, bogaci, z klasą i stylem. Liczy się więc nie tylko sam produkt, którego zastosowanie może być prozaiczne, ale i cała otoczka, jaka mu towarzyszy.